La tramitació per obtenir un certificat digital s'ha de fer presencialment, per la qual cosa cal adreçar-se amb el DNI a l'Oficina d'Atenció Ciutadana, on es farà la tramitació corresponent. Després, la persona interessada, pot descarregar-se el certificat digital a qualsevol ordinador personal, accedint al web www.idcat.cat i anant directament al pas 3 (instal·lació de programari).
També es pot fer una sol·licitud prèvia, anant al pas 1 (procés de sol·licitud) del mateix web www.idcat.cat, per tal de que quan aneu a l'Oficina d'Atenció Ciutadana, ja tinguem les vostres dades i la tramitació sigui més ràpida. Des del moment en que es fa la sol·licitud hi ha 90 dies per presentar-se a l'Oficina d'Atenció Ciutadana per fer la validació.
En qualsevol dels dos casos, una vegada s'hagi finalitzat el procés de tramitació i juntament amb la documentació que es donara es pot realitzar l'instal·lació del certificat a qualsevol ordinador. Una vegada realitzada l'instal·lació seguint els passos que hi ha a la documentació, aquest certificat es pot exportar a qualsevol suport (disquet, CD, targeta de memòria, etc.) així com replicar-lo a tants ordinadors com es vulgui.
El certificat digital permet al seu titular:
La certificació digital permet garantir la identitat d'una persona a Internet. Per aquest motiu les persones que disposen d'aquesta "identificació digital" poden, per exemple:
La infraestructura de claus públiques (PKI) és el sistema que, avui en dia, garanteix la màxima seguretat per validar la identitat de les persones en la realització de tràmits electrònics.
Consisteix en un sistema de dues claus complementàries, és a dir, que allò que xifra una d'elles només ho pot desxifrar l'altra.
La firma digital fa ús, alhora, de funcions hash. Quan s'aplica una funció hash a un missatge s'obté una empremta digital. Amb la clau privada es xifra aquesta empremta donant com a resultat el missatge signat.
Per confiar amb tota seguretat en un certificat digital, haureu de fer dues comprovacions:
Les entitats de certificació tenen l'obligació de fer públic el llistat de certificacions revocades, per tal que els usuaris i les aplicacions informàtiques puguin verificar-ne la validesa. Aquestes llistes, renovades periòdicament, s'acostumen a facilitar a les webs de les entitats.
L'Agència Catalana de Certificació disposa d'un canal a YouTube on publica vídeos sobre aspectes relacionats amb l'idCAT
Entre els vídeos que podreu trobar destaquem: